Velkommen til Sagene IF Bandy!

I menyen til venstre (nedtrekksmeny på mobil) finner du info om våre aktiviteter.

Info om medlemsskap (innmelding, utmelding, priser etc.) finner du her

Følg Sagene Bandys A-lag på Instagram eller Facebook!

Instagram: sagene_1

Oppdateringer, nysigneringer og kamper.

Facebook: @sagenebandy

Følg oss her!

Bandyens historie i Norge og Sagene

Bandy har en lang tradisjon i de nordiske landene, men det er uvisst akkurat når bandyspillet kom til Norge. Man regner med at det må ha vært rundt slutten av 1800-tallet eller begynnelsen av 1900-tallet. Kristiania Hockeyklubb ble stiftet i 1903 og den første offisielle bandykampen ble spilt i 1905 mellom Kristiania Hockeyklubb og Kristiania Skøiteklub. På denne tiden var sporten kjent som både bandy og hockey.

Fra 1912 ble det arrangert norgesmesterskap i bandy. Dette ble i begynnelsen organisert under Norges Fotballforbund, men innen bandymiljøet vokste det raskt frem et ønske om å danne et eget forbund. I 1920 møttes derfor ni klubber i datidens Kristiania og vedtok å opprette Norges Ishockeyforbund.

Dette navnet ble endret til Norges Bandyforbund bare ni år senere. Det var rundt denne tiden bandy og ishockey offisielt ble to separate sportsgrener. Etter dette skillet fortsatte bandykulturen å vokse i Norge og det ble etablert nye lag og klubber rundt i landet. Da andre verdenskrig kom ble idretten opprettholdt illegalt.

I 1952 arrangerte Oslo vinter-OL, og bandy ble vist som demonstrasjonsidrett. Det internasjonale bandyforbundet "Federation of International Bandy (FIB)" ble stiftet i 1955. Siden 1957 har det blitt arrangert verdensmesterskap for herrer. Fra og med 2003 har dette blitt et årlig arrangement. Bandy for kvinner kom først i 1979-1980. Da debuterte et landslag i en internasjonal turnering i Örebro i Sverige. VM for kvinner ble derimot ikke arrangert før i 2004.

I dag er bandy en populær idrett i Norge og vi har vært vertskap for flere internasjonale turneringer de siste årene. Frem til nå har 19 nasjoner deltatt i verdensmesterskapet for herrer, samt ni nasjoner for kvinner.

Sagene IF har en lang tradisjon med bandy og innehar to NM-gull (1958 og 1966) og var helt fram til 90-tallet den største bandyklubben i Oslo. Sagene har fostret mange landslagspillere i bandy opp gjennom årene og det er derfor svært gledelig at bandymiljøet nå er på fremmarsj i bydelen. Sesongen 2023/2024 spiller A-laget i 1. divisjon i serien. Sagene Avis har dekket den gledelige utviklingen til A-laget gjennom flere artikler, les bla. HER om skjebnekampen da Sagene sikret historisk opprykk.

Noen nyttige bandylinker:

Hva er bandy?