Vår virksomhetsplan - Status på arbeidet!

Årsmøtet 2024 vedtok en virksomhetsplan for klubben for perioden 2024-2027. Den inneholder fem innsatsområder, og nå er arbeidet i gang med alle disse. Under kan du lese status på hvert enkelt område. 

 

Du kan lese hele virksomhetsplanen her. 

 

Organisering og kompetanseutvikling

Forberedelsene til dette arbeidet startet kort tid etter at virksomhetsplanen ble vedtatt på årsmøtet i slutten av mars 2024. Gjennom sommeren og høsten ble framdriften forstyrret av de akutte økonomiske utfordringene foreningen stod i, og daglig leder sin langtidssykemelding.

 

Gjennom vinteren og våren 2024/25 har styret og særlig administrasjonen, sammen med en frivillig ressursperson, jobbet planmessig og aktivt både med å styrke den organisatoriske kompetansen og finne fram til hvilke løsninger som passer best i dagens Sagene IF. 

 

Det er jobbet fram funksjonsbeskrivelser for alle ansatte/administrasjonen og de er omorganisert i nye avdelinger. En beskrivelse av rolleforståelsen i og mellom styret, gruppene og daglig leder/de ansatte er utarbeidet etter høring med gruppene, og vedtatt i styret. Denne beskrivelsen inngår i den Organisasjonshåndboka som foreligger i disse dager.

 

En møtearena mellom styret, gruppene og ansatterepresentanter er etablert (gruppeledermøte). Første møte ble avholdt 29. april og det neste er berammet til 7. oktober. Det vil bli avholdt minimum 3 ledermøter per år. 

 

Det vil bli arbeidet videre med dette innsatsområdet gjennom hele virksomhetsplanperioden. Bl.a. er en ny personalhåndbok på trappene og kompetanseutvikling vil få økt fokus.


Økonomi

De nevnte økonomiske utfordringene i 2024 understreket viktigheten av å styrke dette området. En gjennomgang med ekstern konsulent og drøftelser med bl.a. Oslo idrettskrets har medført at vi fra nyttår 2026 inngår avtale med Osloidrettens regnskapskontor og får på plass en fulltidsstilling som økonomiansvarlig. Nye økonomirutiner er under utarbeidelse, men vil ikke bli sluttført før økonomiansvarlig er på plass og får gitt sine innspill.

 

Et sponsorutvalg under ledelse av Maren Simonsen er etablert og i arbeid. Sponsorutvalget skal koordinere Sagene IFs arbeid med sponsorer og sette dette i system. Det betyr at alle henvendelser omkring dette feltet blir kanalisert via dem.


Kommunikasjon

Styremedlem Finn-Ulrik Berntsen er oppnevnt som leder for arbeidet med dette innsatsområdet. Det er gjort forsøk på å få gratis ekstern fagbistand til arbeidet, men søknaden nådde ikke opp. Følgelig har vi igangsatt et arbeid utelukkende med interne krefter og der hovedfokuset i første omgang er å få på plass nye nettsider.

 

Vi har i lengre tid jobbet med å finne et medlemssystem som er bedre tilpasset våre behov (betalingsløsninger, kommunikasjonsverktøy, banekalendere osv), og det er utarbeidet en krevsspek og gjennomført møter med de fleste aktuelle leverandører. Dette henger også nøye sammen med arbeidet med ny nettside.

 

Frivillighet

Dette innsatsområdet i virksomhetsplanen er også et obligatorisk innsatsområde i det samarbeidet med Oslo idrettskrets som går under navnet “Nabolagsklubb”. 

 

Styret har oppnevnt en frivillighetskomite, og styremedlemmene Mette Karoliussen, Siri Moe og Federico Basso er med i komiteen fra styret. De hadde sitt oppstartsmøte 22. juli og er nå på søk etter flere medlemmer til denne komiteen som skal jobbe kreativt og aktivt med å rekruttere, ivareta og utvikle frivillige til Sagene IF. 

 

Anlegg

Innsatsområdet i virksomhetsplanen omhandler anleggsutvikling, altså det å jobbe fram et godt grunnlag/dokumentasjon for å påvirket Oslo kommune til å bygge flere anlegg slik at Sagene IFs kapasitetsbehov blir dekket.

 

Imidlertid har klubben også mange utfordringer i den daglige driften av anleggene og styret vedtok derfor i sitt møte 3. juni å etablere et anleggsutvalg for å jobbe både med det kortsiktige (drift) og det langsiktige (nye anlegg) perspektivet på våre anleggsutfordringer. 


Styremedlem Pål Wilter Skedsmo ble oppnevnt som leder av utvalget. I arbeidet får han følge av både daglig leder og driftsleder samt en sekretær. Nå søkes det etter personer som kan være villig til å bidra med sin kompetanse i anleggsplanlegging, kommunal (Oslo) forvaltning og politikk, samt Sagene IFs anleggssituasjon. Neste møte i utvalget er i slutten av august.

 

Til slutt!

Kunne du tenke deg å delta i noe av det nevnte arbeidet er det fint om du enten kontakter daglig leder eller leder for de ulike arbeidene.

 

Det er viktig for Sagene IFs framtid at arbeidet med virksomhetsplanen prioriteres og har god framdrift. Som dere ser er vi ganske godt i gang og har på plass de ofte vanskelige plassene leder og sekretær, men mangler noe fagkompetanse og personer som vil være kreativt med på å få på plass løsninger som gir tellende resultater. 

 

MVH Styret

 

0
Feed