FFO ER TILBAKE!

De siste tre skoleårene har Fotballfritidsordningen (FFO) i regi Sagene IF Fotball vært en kjempesuksess for fotballglade barn 5.- 10 klasse. Mandag 22. august er endelig Fotballfritidsordningen tilbake!

Litt om FFO:

FFO er et tilbud for alle barn mellom 5. - 10. klasse. Tilbudet er både ett supplement til ellers fotballaktivitet og for dem som ønsker å benytte ordningen som en inngang til fotballen. FFOs dager starter kl. 14:00 og avsluttes kl. 16:30. Under kommer litt om hva som skjer underveis i dagene.

Før fotballøkt (14:00 - 15:30):

Ved skoleslutt / kl. 14:00 ankommer barna Sagene IFs klubbhus. Her vil de bli servert sunn og næringsrik mat. Mattilbudet varierer fra dag til dag, og består av diverse sunne varmretter og brødmat. Her samles også alle FFOs deltakere på klubbhusets egen stue. I tiden mellom 14:00 - 15:00 arrangeres det her diverse leker som barna tar del i. Samtidig er det voksne til stede for å bistå med leksehjelp og hva barna selv skulle ønske, i tråd med Sagene IFs verdier. Utover dette arrangeres det miniforedrag i regi av FFO. Foredragene tar for seg tematikk som både er samfunnsaktuelle, men som også kan knyttes i en fotballsammenheng. Her får barna mulighet til å både stille spørsmål relevant til foredragenes tematikk, samtidig som dem får komme med egne innspill.

Når klokken blir 15:00 får barna informasjon om hva dagens økt skal innebære. Barna går så ned i garderoben for å gjøre seg klare til dagens økt.

Under fotballøkt (15:30 - 16:30):
Hver FFO-økt starter kl. 15:30. Øktene består av diverse øvelser med aktivitetsprinsippet i fokus. Øvelsene er tilrettelagt slik at man skal kunne oppnå idrettsglede av disse, uavhengig av barnets ferdighetsnivå. Alle øktene på FFO har som visjon at ball skal benyttes til enhver anledning og at idrettsglede finner sted. Øktene ledes av Pak Ling Li og Henrik Davidsen Hellevik, begge trenere med kompetanse og utdanning innenfor fagfeltet.

Aktiviteter i tilbudet utenfor fastsatt tid:

Månedens/årets stjerne:
Månedens stjerne er en pris som går til en deltaker som har vist god progresjon i løpet av måneden som har vært. Dette belønnes med en pokal. Prisen går derfor ikke nødvendigvis til den "beste" fotballspilleren, men til et barn med god utvikling. Utviklingen innebærer ferdigheter på fotballbanen, men også utenfor banen. I FFO-året 2021/22 ble det en gjenganger at prisen gikk til barn som var flinke til å inkludere andre og behjelpelig for at alle skulle ha det bra på FFO.
Årets stjerne innebærer de samme prinsippene som "månedens stjerne", men strekker seg over hele FFO-året. I FFO-sammenheng er dette den gjeveste utmerkelsen det er mulig å oppnå, og en pris som henger høyt hos deltakerne.

Fellessamlinger:

Ved flere anledninger i løpet av FFO-året blir deltakerne invitert til å delta på aktiviteter som er utenfor den opprinnelige FFO-tiden. Her samles alle deltakerne til en fastsatt aktivitet. Formålet er å skape godt samhold internt i FFO-miljøet, som videre kan utnyttes til den daglige aktiviteten. Tidligere har alle på FFO samlet seg for å se fotballkamper på klubbhuset og reist på Ullevaal Stadion for å se landskamp. Under fellessamlingene blir det også servert mat, i tillegg til konkurranser som barna får glede av.

FFOs verdier:

FFO har som formål å skape glede, med fotballaktiviteten som virkemiddel. Dette skjer både gjennom det fotballfaglige og det sosiale samholdet. Tilbudet ønsker også å utvikle sosiale ferdigheter utenfor fotballbanen som er relevant uavhengig om man er i idretten eller ei. På slikt vis er det essensielt å påpeke at FFO ikke kun ønsker å dyrke frem gode fotballspillere, men også mennesker som skal ut i samfunnet.

Synes du tilbudet høres spennende ut? Meld deg på FFO 2022/23 her

For mer informasjon om FFO, gå inn her

Vi håper å se deg på FFO til skoleåret som kommer!